Τετάρτη 20 Αυγούστου 2008

16χρονοι οδηγοί υπό επιτήρηση

Εισηγήσεις συγκοινωνιολόγων ως αντίδοτο στη μάστιγα των τροχαίων

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Χρήστος Μανωλάς

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Τετάρτη 20 Αυγούστου 2008


Με δίπλωμα από τα 16, αλλά απαραιτήτως υπό την επιτήρηση ενήλικου συνοδηγού, οδηγούν οι ανήλικοι σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Το ίδιο σύστημα εισηγούνται και Έλληνες συγκοινωνιολόγοι ως αντίδοτο στη μάστιγα των τροχαίων ατυχημάτων και δυστυχημάτων με πρωταγωνιστές ανηλίκους που οδηγούν το Ι.Χ. του πατέρα τους.

Στην Ελλάδα το όριο ηλικίας απόκτησης διπλώματος που ισχύει από τις αρχές της δεκαετίας του 1980 είναι τα 18 χρόνια για το αυτοκίνητο και τα 16 μόνο για τα μηχανάκια έως πενήντα κυβικά. Το υπουργείο Μεταφορών δεν εξετάζει το ενδεχόμενο να αλλάξουν αυτά τα όρια, ωστόσο στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ανοίξει εδώ και δύο χρόνια η συζήτηση για τη θέσπιση ενιαίου ηλικιακού ορίου και στις 27 χώρες. Και αυτό το όριο να είναι τα 16 χρόνια για την απόκτηση διπλώματος αυτοκινήτου και τα 14 για τα μηχανάκια έως τα 50 κυβικά.

Από το υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών υποστηρίζεται ότι εκείνο που πρέπει να αλλάξει είναι το σύστημα εξετάσεων, αφού όλοι οι εμπλεκόμενοι παραδέχονται ότι είναι διάτρητο
«ΝΑ ΑΛΛΑΞΕΙ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ»
Το υπουργείο Μεταφορών θέλει να αλλάξει μόνο το «διάτρητο και διαβλητό σύστημα εξετάσεων οδηγών»
και διαβλητό. Ωστόσο η οδήγηση- υπό όρους και αυστηρή επιτήρηση στα ευρωπαϊκά πρότυπα- στα 16 βρίσκει υποστηρικτές.

«Δεν πρέπει να κρυβόμαστε πίσω από το δάκτυλό μας. Όλοι γνωρίζουμε ότι πολλοί γονείς αφήνουν ή και παροτρύνουν τα παιδιά τους να οδηγούν από τα 16 τους» υπογραμμίζει ο συγκοινωνιολόγος κ. Νότης Παρασκευόπουλος. Δυστυχώς αυτή τους η συνήθεια έχει άσχημα αποτελέσματα. Μόνο μέσα στον Αύγουστο τέσσερις ανήλικοι- τρία αγόρια και μία κοπέλα- σκοτώθηκαν και άλλοι επτά έχουν τραυματιστεί σοβαρά σε τροχαία δυστυχήματα με θύτες και θύματα 16χρονα και 17χρονα παιδιά.

Ισχύει σε ΗΠΑ και Ευρώπη
«Στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, στον Καναδά αλλά και σε- λίγες- ευρωπαϊκές χώρες, όπως το Βέλγιο, η Ολλανδία και το Λουξεμβούργο, ισχύει ένα μέτρο που θα μπορούσε να εφαρμοστεί και στην Ελλάδα: Οι 16άρηδες μπορούν να οδηγούν μόνο με ενήλικα συνοδηγό, που έχει δίπλωμα οδήγησης τουλάχιστον πέντε χρόνια. Υπάρχει η δυνατότητα να καταγράφονται τα χιλιόμετρα που έχουν διανύσει σε ειδικό έγγραφο. Ύστερα από 1.000 χιλιόμετρα οδήγησης, πάντα με συνοδηγό, περνάνε ξανά εξετάσεις και παίρνουν το οριστικό τους δίπλωμα. Σε περίπτωση που παραβιαστεί κάποιος από αυτούς τους κανόνες, οι ποινές που προβλέπονται είναι αυστηρές» επισημαίνει ο κ. Παρασκευόπουλος. «Επικίνδυνοι όσο οι 70άρηδες»
«Οι δεκαεξάρηδες οδηγοί θα είναι όσο επικίνδυνοι είναι αυτοί που έχουν ηλικία 70 ετών και πάνω. Δεν το λέω εγώ, το έχουν αποδείξει έρευνες» συμπληρώνει ο συγκοινωνιολόγος. «Αντιδρούν με τον ίδιο τρόπο. Οι μικροί είναι ενθουσιώδεις, παρορμητικοί, κινούνται εγωιστικά στον δρόμο. Οι μεγάλοι δεν μπορούν να προσαρμοστούν στην ταχύτητα και τους δρόμους της εποχής τους. Ωστόσο αφού επιτρέπουμε στους μεν, προτείνω να επιτρέψουμε και στους δε, αλλά με αυστηρή επιτήρηση».

«Ένα τέτοιο σύστημα θα μπορούσε εφαρμοστεί μόνο εάν λυθούν ορισμένα θεσμικά ζητήματα. Το θέμα των ευθυνών είναι ένα από αυτά. Σε περίπτωση παράβασης του ΚΟΚ ποιος θα πρέπει να τιμωρηθεί, ο οδηγός ή ο συνοδηγός. Και με ποια ποινή», λέει από τη δική του πλευρά ο πρώην πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων κ. Πάνος Παπαδάκος.

Ωστόσο άλλοι συγκοινωνιολόγοι έχουν διαφορετική άποψη. «Στη χώρα μας το σύστημα απόκτησης διπλώματος οδήγησης είναι διεφθαρμένο. Εάν παραμείνει το ίδιο σύστημα και απλά μοιράζει, με το αζημίωτο, διπλώματα στα 16, τότε αυτό σημαίνει ότι θα έχουμε περισσότερους κακούς οδηγούς, και μάλιστα σε μια ηλικία επικίνδυνα παρορμητική» αναφέρει ο συγκοινωνιολόγος κ. Νικος Παπαχρήστος.


«Η οδήγηση δεν είναι παιχνίδι»

«Η ΚΟΡΗ μου πήρε το δίπλωμά της μόλις πριν από λίγες ημέρες. Είναι 20 ετών. Στην ίδια ηλικία το πήραν και οι δυο γιοι μου. Όσο ήταν πιο νέοι, τους απαγόρευα αυστηρά να παίρνουν το αυτοκίνητο», λέει ο κ. Αλέξανδρος Καρυπίδης ο οποίος είναι επικεφαλής του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς», στο παράρτημα Δράμας.

Έχει τρία παιδιά και συναίνεσε να δώσουν εξετάσεις για δίπλωμα αυτοκινήτου μόλις τελείωσαν τις σπουδές τους. Και στην ερώτηση εάν πρέπει να μειωθούν και άλλο τα όρια ηλικίας για να μπορεί κανείς να οδηγεί νόμιμα, είναι απόλυτος: «Πρέπει να αυξηθούν. Να μην επιτρέπεται σε κανέναν να οδηγεί αυτοκίνητο πριν από τα 20 και μηχανάκι πριν από τα 18. Σε τόσο μικρή ηλικία λείπει η ωριμότητα και η υπευθυνότητα. Η οδήγηση δεν είναι ένα παιχνίδι», συμπληρώνει.
Πηγή: Εφημερίδα "ΤΑ ΝΕΑ" 20-8-2008
Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!